A műszaki vizsga minden forgalomban közlekedő gépjármű számára kötelező. Érvényes műszaki vizsga nélkül semmilyen gépjármű nem vehet részt a magyarországi, közúti közlekedésben. Amennyiben ezt mégis megteszi a tulajdonos, és a hatóság egy ellenőrzésen rajta kapja, akkor az autó forgalmi engedélyét azonnali hatállyal bevonják, és leveszik a gépjármű forgalmi rendszámát. Az érvényes forgalmi engedély nemcsak a gépjárművek hibátlan műszaki állapota miatt fontos, hanem a közlekedésben részt vevők biztonsága érdekében, vagyis a meghibásodások okozta balesetek esetleges elkerülése érdekében is kiemelten fontos szerepük van. Ma már országszerte több műszaki vizsgaállomást is találnak, minden városban, van, ahol több helyszínen is. A nagyobb városokban például a márkaszervizek szinte kivétel nélkül foglalkoznak vizsgáztatással is, de az előzetes felméréseket és az esetleges javításokat is elvégzik, de ezen kívül is több hivatalos vizsgáztató állomásokat is találnak.
Minden gépjárműnél valamilyen szinten hasonlóan történik a vizsgáztatás menete és a felkészítése egyaránt, persze egy robogón bizonyosan kevesebb dolgot kell átvizsgálni, mint egy több tonnás kamion esetében. Viszont minden esetben javasolják a műszaki vizsga előtt egy előzetes átvizsgálás, vagy úgynevezett „elővizsga” beiktatását. Ez azért is nagyon fontos, hogy az aktuális gépjárműről ne a vizsgáztatás közben derüljön ki, hogy valami súlyosabb hibája van, mert az egyes esetekben megakadályozhatja a műszaki vizsga sikerességét. Éppen ezért szinte minden gépjármű a vizsgáztatás időpontja előtt, jó esetben átesik egy teljes körű ellenőrzésen annak érdekében, hogy az esetleges hibákra fény derüljön, és a jármű a hatósági előírásoknak tökéletesen megfeleljen. Ennek az úgynevezett elővizsgának a menete teljes mértékben megfelel az élesben történő műszaki vizsga folyamatával, vagyis mindent átvizsgálnak, amit a műszaki vizsgán is megnéznek. Ez azért is jó hír a tulajdonosoknak, mert a vizsgán így már nem érheti őket semmilyen meglepetés, ami meggátolhatja a vizsga sikerességét. Természetesen ez nem kötelező, a vizsgára való felkészítés is csak egy opcionálisan választható lehetőség, de mindenképpen érdemes rászánni azt a párezer forintot a vizsgálatra. Ha az átvizsgálás során olyan meghibásodás derül ki, amely minden bizonnyal megakadályozná a sikeres műszaki vizsgát, abban az esetben ezeket muszáj megjavíttatni. Ha olyan szervízben történik az átvizsgálás, ahol javítással is foglalkoznak és az árajánlat, amit kaptak, megfelel, akkor általában azonnal meg is kezdik a javítást. Persze arra is van lehetőség, hogy az aktuális hiba javítását egy másik szervízben végeztetik el, és a gépjárművet azt követően viszik el valahova vizsgáztatni.
Amennyiben ugyanaz a szerviz végez el minden lépést, vagyis a felmérést, és az esetleges javítást is, valamint a műszaki vizsgáztatást is, abban az esetben egy rövid adminisztráció következik a szerviz és az autó tulajdonosa vagy a meghatalmazott között, aminek keretében megtörténik a kérelem felvétel. A gépjármű műszaki vizsgáztatásához szükség van az összes hivatalos okmányra, mint a gépjármű forgalmi engedélye, érvényes kötelező felelősség biztosításról szóló igazolás, érvényes jogosítvány, személyi igazolvány. Ha megegyeztek a vizsga időpontjáról, és minden aláírásra kerül, akkor a megadott időpontban megkezdik a műszaki vizsgát.
A műszaki vizsga során minden gépjárművet alávetnek egy környezetvédelmi vizsgálatnak, a károsanyagkibocsátás miatt. A motorkerékpárok vizsgáztatása során pedig zajszintmérést végeznek. A járművek folyamatos használatuk által idővel törvényszerűen csökkentik a befecskendezett rendszerek hatásfokát. Ezeknek az egyenesen arányos következménye a csökkenő teljesítmény, valamint általában megnövekszik a fogyasztás, és amellett a károsanyag-kibocsátás is megnő. Éppen ezért fontos, hogy a gépjármű káros anyag kibocsátása megfelelő értéken maradjon. Ezen értékek optimalizálásával nem csak a környezetet óvják, hanem az üzemanyag fogyasztás, és a gépjármű teljesítménye is optimálisabbá válhat. A gépjármű által használt üzemanyagtól függően különböző emisszió mérő berendezésekkel mérik ezeket az értékeket, amelyek pontosan kijelzik azokat a károsanyagokat, amelyek meghatározzák az emisszió értékét. Ezután következik egy műszeres lengéscsillapító mérés, amelynél egy számítógépes diagnosztikai padon bevizsgálják a lengéscsillapítók működésének a hatásfokát. Ez a műszer kerekenként megmozgatja és leméri a csillapítás idejét, és azt is kimutatja, hogy a kritikus frekvenciánál a gépjármű súlyának hány százaléka marad az úton.
Természetesen a fékek vizsgálata sem marad el a vizsga során. A fék a gépjármű egyik legfontosabb biztonsági berendezése, életeket menthet. A gépjármű biztonságos megállításához, hibátlanul működő, tökéletes műszaki állapotú fékre van szüksége minden gépjárműnek. Ezért kiemelten fontos a fékmérés rendszeressége. A vizsgáztatás során a gépjárművet egy számítógépes fékpadra helyezik, ahonnan pontos eredményeket kapnak a fékek aktuális állapotáról. A rázópados vizsgálat a jármű futóművének a terhelhetőségét vizsgálja és ellenőrzi, nagy terhelés esetében. Itt olyan hibákra is fény derülhet, amelyeket egy álló helyzetben, vagy egy emelőn lévő autónál nem lehet észrevenni. A világítás ellenőrzése, a gumik állapotának felmérése vagy esetleges olajfolyás szűrését is kivizsgálják.
A műszaki vizsgáztatás folyamatában a gépjármű esztétikai és biztonsági elemeit is átvizsgálják tüzetesen. Mind a belső tér állapotát, mind a karosszériát alaposan megvizsgálják. Egy olyan gépjármű, amely rendszeresen szervizelve van, lényegesen nagyobb eséllyel hiba nélkül veszi a műszaki vizsgát. A műszaki vizsga gépjárműtől függően 50 perc és másfél-két óra időtartam közé esik. A műszaki vizsga folyamatát természetesen a forgalmi engedély érvényesítése zárja le. Ma már a rendszámon nem jelenik meg a vizsga esedékességének a dátuma, az csak a forgalmi engedélybe kerül bevezetésre. A műszaki vizsga lényege, hogy a forgalomban műszakilag hibátlan, biztonságos járművek közlekedjenek, ezzel is a biztonságos közlekedést támogatva.