Műszaki vizsga

A műszaki vizsga a legfontosabb dolog egy bármilyen gépjármű számára, legyen az motorkerékpár, autó, haszongépjármű vagy egy akár egy autóbusz, kamion. A műszaki vizsga mindig is egy fontos lépés egy új jármű vásárlásakor, hiszen ameddig nincs érvényes műszaki vizsgája, addig nem használható a forgalomban sem. Soha nem szabad eltekinteni ettől. Magyarországon nem olcsó a benzin ára és a járművet is van egy fenntartási költsége, ami mellé még párosul az, hogy új autók esetében 4 évig, majd a későbbiek folyamán 2 évente, vagy évente, az autó korától függően a vizsgadíjakat is ki kell fizetni, hogy forgalomban tudjon maradni a gépjármű. Lehetőség van arra is, hogy amennyiben az előírt időpont előtt szeretnének elvégeztetni a műszaki vizsgát, azt minden további nélkül megtehetik. Régebben az volt még a szokás, hogy az előrehozott időpontú vizsgákért valamennyi összeget ki kellett fizetni, de már megszűnt ez a rendelet. Természetesen ez nagyban megkönnyíti a gépjármű műszakijának a lejárta előtti vizsgáztatását. Ellenben az nem árt, ha már nagyjából 1 hónappal az aktuálisan érvényben lévő műszaki vizsga lejárásának az időpontja előtt bejelentkeznek a műszaki vizsgára, mert előfordulhat, hogy a vizsgaállomáson nincs szabad időpont, így, ha elmulasszák a bejelentkezést, esetleg kicsúszhatnak a műszaki vizsgájuk érvényességének az időpontjából, és akkor addig nem használhatják a gépjárművet, ameddig nincs rajta érvényes vizsga. A sikeres vizsgáztatás után a forgalmiba beleírt dátum lesz az újabb vizsgaidőpont. Az Unió szabályrendszere is nagyban kihathat majd erre a részre, lehet, hogy a hat évnél idősebb autókat majd évente kell műszaki vizsgáztatni. 2019-ben már nem ragasztanak semmilyen matricát a rendszámra, amely azt jelzi, hogy mikor jár le a műszaki vizsga, hanem most már a forgalmi engedélybe pecsételik bele a műszaki vizsga lejárati dátumát, így ellenőrzés szempontjából a forgalmi engedély a mérvadó.

Egy gépjárművet nem csak érdemes, hanem sokkal inkább kötelező rendszeresen karbantartani, szervizeltetni, ahhoz, hogy megfelelően tudjanak közlekedni vele, és ne történjen semmi baj, ne okozzanak balesetet esetleges műszaki hiba miatt. A műszaki vizsga éppen ezért elengedhetetlen feltétel, hiszen, ha nincs rendszeresen szervizeltetve a gépjármű, akkor ilyenkor derül ki, ha esetleg nem megfelelő műszaki állapotban van az autójuk. Sokkal biztonságosabb a közlekedés műszaki szempontból, ha a műszaki vizsga alkalmazva van. Ebben az esetben az autó műszaki állapotával és felkészítésével a balesetek kockázatát a minimálisra csökkentik. 

2018 májustól kezdődően visszavezetésre került a 3 szintes értékelés a műszaki vizsgáztatásnál. A hibákat kis, komoly és veszélyes kategóriába kell csoportosítani. A vizsgáztatás alkalmával, amennyiben, ha nincs hiba, vagy csak egy kisebb hiba van a gépjárművön, akkor azt alkalmasnak kell minősíteni. Ezeket a kisebb hibákat természetesen kötelezően ki kell javíttatni, de nem kell újból műszaki vizsgálatnak alávetni. Abban az esetben, ha komoly hibát találnak a vizsgán, és a jármű nem felelt meg a követelményeknek, akkor 2 hónapon belül ismételt műszaki vizsgálatot kötelező elvégezni a gépjárművön. Viszont, ha veszélyes vagy a vizsgálat keretében ellenőrzött jóváhagyási követelmények nem teljesülése miatt fennálló hibát találnak, akkor a jármű nem felelt meg, és ebben az esetben a gépjármű forgalmi engedélyét azonnal érvényteleníteni kell.

Új autó vásárlása esetében a műszaki vizsgája körülbelül négy évre fog szólni. Ezután általában kétévente kell vizsgáztatni a kocsit. Nem árt felkészülve elmenni a vizsga helyszínére, mielőtt bármilyen váratlan helyzet elé kell nézniük. A műszaki vizsgára elég sok mindent át kell vizsgáltatni, hogy tényleg felkészülten menjen a jármű a vizsgára. Nézzük át egy picit, hogy mikre is érdemes felkészülni a vizsgáztatás előtt. Ha leellenőriztetik a szélvédőket, a fékeket, a tükröket, a biztonsági öveket, a lámpákat, indexeket, akkor a vizsgán nagy meglepetés már nem igazán érheti önöket, de természetesen motorikusan sem árt megnézetni az autót a vizsgáztatás előtt.

A szélvédőnél meg kell vizsgálni az üveget, nincs-e valami probléma vele, repedés vagy bármi. Fóliával nem lehet lesötétíteni az első szélvédő üveget, mert fényáteresztőnek kell lennie legalább 75%-ban. A hátsó szélvédőket és a hátsó oldalablakokat, „B” oszloptól hátrafelé viszont valamennyire el lehet sötétíteni. A lámpákat egyenként át kell vizsgálni, az összes világításra való berendezésnek működőképesnek kell lennie, legyen az a helyzetjelző, irányjelző, tolató lámpa, ködlámpa vagy a fényszórók. A búráknak épnek kell lenniük, és a fényszóróknak pedig fehér színűnek. Talán az egyik legfontosabb terület, amit egy autó biztonsága érdekében kötelező átvizsgálni az a fékek területe. Sok minden múlhat egy olyan tökéletesen működő féken, ami képes nagyon jól megfogni az autót. Akár életeket is menthet vagy megelőzhetnek egy kisebb koccanást vagy egy nagyobb ütközést, ezzel elkerülve a balesetek nagy részét. A következő a lengéscsillapító, amit szakemberrel átvizsgáltatva meg kell nézetni, hogy nincs-e valami problémája a gépjárműnek. A futóművet is fontos szervizben megnézetni, a szakemberek ilyenkor ellenőrzik a gömbfejeket, a porvédő gumit. A kipufogórendszer is fontos a környezetvédelmi besorolás szempontjából. A gépjárműnek viszont nem csak belsőleg, hanem külsőleg is megfelelőnek kell lennie a műszaki vizsgán, tehát az esztétikája is számít. A rozsdásodás elkerülendő, egy karosszéria minden elemének épnek kell lennie, nem lehet rozsdásodás vagy „rohadás” a gépjárművön, ami kisebb erőhatásra benyomódhat vagy betörhet, illetve behorpadhat. Ezen kívül minden karosszéria elemnek meg kell lennie hiánytalanul. Az ülések és a biztonsági övek állapota is rendkívül lényeges, mert az ülésnek is működniük kell, a biztonsági övnek pedig meg kell fognia az utasokat az ülésekben, bármelyik helyen is utaznak az autóban, így elkerülve a balesetek során bekövetkezendő maradandó sérüléseket vagy az elhalálozást a biztonsági öv sérülése vagy gyengesége miatt. A gumiknak is megfelelőnek kell lenniük, nem lehetnek kopottak, és évszaknak megfelelő szettel kell felszerelve lenni. A dísztárcsákat le kell venni a kerekekről a vizsga előtt. Az összes keréken kötelezően azonosnak kell lennie a gumiméretnek. Rendkívül fontos még, hogy a gépjárműben kell lenni elakadásjelzőnek, hiánytalan izzókészletnek és természetesen az egészségügyi csomag sem hiányozhat. A műszaki vizsga eredményétől függően a járművek különféle jelöléseket kapnak, így sorolják be őket a különböző környezetvédelmi osztályokba. 

A műszaki vizsga díja minden esetben arra vonatkozik, amikor a gépjármű teljesen hibátlan állapotú, éppen ezért előfordulhat néha, hogy a vizsga díja drágább, mint amire előzetesen számítottak. Csak a hibátlan állapotú gépjárművekre vonatkoznak a hatósági díjszabásban feltüntetett árak.

A műszaki vizsga intézménye az autók fejlődésével együtt folyamatosan változik, illetve próbálja követni a változásokat.