A műszaki vizsga fontossága kiemelten fontos pontja hazánkban a közlekedésnek. Természetesen nem csak a négy vagy annál több keréken guruló járműveknek kötelező érvényes műszaki vizsgával rendelkezniük, hanem a két keréken egyensúlyozó motorkerékpároknak egyaránt. A motorosokról elmondható, hogy a mai felgyorsult közlekedésben nagy szerepet játszik a biztonság, hiszen nagyobb veszélynek vannak kitéve, mint az autósok, nem védi őket egy karosszéria, még akkor sem, ha profi, protektoros ruhában és bukósisakban közlekednek az utakon. Amennyiben egy folyamatosan karbantartott, szervizelt és mindenféle külső, és belső átalakítástól mentes motor birtokában vannak, akkor a műszaki vizsgán nincs miért izgulni. Azzal nem árt tisztában lenni, hogy hol található a motoron az alváz és motorszám, illetve az adattábla, ezzel is segítve a vizsgabiztos munkáját. Rengeteg sok gyártó és típus létezik, éppen ezért képtelenség minden járműazonosító helyét megjegyezni. Ez a robogókra, és a teljesen burkolt modellekre kiemelten igaz. Az is nagy segítség, és talán még egy jó pont is lehet, ha ezek a hatósági jelzések meg vannak tisztítva, tehát fotózásra előkészített állapotban vannak, az egy nagyon jó belépő a vizsgára.
A műszaki vizsga általában egy viszonylag gyorsan, nagyjából 40-50 perc alatt elvégezhető hatósági átvizsgálásról, adategyeztetésről, azonosításról, műszaki megvizsgálásról, szemrevételezésről, fékhatás mérésről, világítás ellenőrzésről szól. Ezen kívül, elsősorban átalakítások miatt előforduló, szükség esetén további joghatályos méréseket és ellenőrzéseket végezhetnek el a motorkerékpáron.
Az adategyeztetés folyamatánál a jármű tulajdonosa, vagy az üzembentartója, illetve ezen személyek írásos meghatalmazottja viheti vizsgáztatni a járművet. A KGF biztosításról, illetve annak befizetéséről szükséges egy igazolás, amelynek legalább a vizsga napjának időpontjáig érvényesnek kell lennie. Fontos, hogy a személyi okmányok is kéznél legyenek, valamint a vezető jogosítványa és a motor forgalmi engedélye. Az azonosítás alkalmával történik meg a jármű, és a forgalmi engedély adatainak összehasonlítása, a hatósági jelzések, vagyis az alvázszám, az adattábla, a motorszám, valamint a rendszám ellenőrzése. Ezek után általában a motorkerékpárt minden szögből lefényképezik, az aktuális kilométeróra állással egyetemben. A műszaki vizsgálat, vagyis a szemrevételezés magában foglalja a motorkerékpár komplett szerkezeti egységének a vizsgálatát, amely kihatással van a közlekedés biztonságra, valamint befolyásolja a környezetvédelmi hatásokat.
Ugyanúgy, ahogy egy autónál, itt is megvizsgálják a világítást, leellenőrzik, hogy minden hibátlan állapotban van e. Egyesével átnézik a világító berendezések funkcionális működését, elhelyezkedését, hogy megvan e a helyes darabszámuk a jóváhagyáson felül. Megvizsgálják a fényszóró helyes beállítását, és a fényerejét is leellenőrzik, egy erre a célra szolgáló kalibrált műszerrel.
Ezután megvizsgálják a gumik állapotát, méretét. A fékekről tudjuk, hogy életet menthetnek, ezért fékalkatrészeket is átnézik. Következnek a csövek, az olaj, megnézik a hűtővizet, hogy nincs e esetleg szivárgás. Felülvizsgálják a komplett hajtáslánc rendszert, a kormány akadálymentes elfordulását, valamint meggyőződnek a kormánycsapágy lógásáról, a bowdenek, vezetékek szabad mozgásáról, illetve ezek szükséges rögzítettségéről.
A kipufogóknál amennyiben gyári, kipufogó van a motoron és annak a rögzítései megfelelőek, épek benne a terelőlemezek, nem zörög, nem hangosabb az előírtnál, akkor minden rendben van. Viszont amennyiben a vizsgabiztos hangosnak ítéli meg a motor hangját, vagy átalakítás nyomait véli felfedezni, akkor abban az esetben zajszint (dB) mérést fog elvégeztetni. A gyári kipufogó maximális decibel értéke megtalálható minden motorkerékpár adattábláján. Minden motoron van egy adattábla, sőt, az újabb modelleknél már kettő is, és minden adattáblán szerepelnek erre vonatkozó értékek. A műszaki vizsga szempontjából csak a nagyobbik adattábla érdekes, ugyanis, ezen szerepel az állóhelyzeti zajszint. A vizsgabiztos ezt fogja vizsgálni. Ennek értéke természetes motor típusonként eltérő, átlagosan 82 – 96 dB között van. Mérését az ISO 5130 szabvány szerint kell elvégezni. Motorkerékpárok esetében egyelőre műszaki vizsgán nem vizsgálják a kipufogógázokat, de ennek is el fog jönni egyszer az ideje.
Megvizsgálják még a felfüggesztést, teleszkópokat, a rugózást, a tükröket, a lábtartók épségét, működését, az utaskapaszkodókat egyaránt. A keréktárcsákról, a biztonsági és egyéb (ABS, CHECK) egységek működő képességéről, kiegészítőkről, ezen alkatrészek meglétéről, méretéről, jóváhagyottságáról, funkcionális működéséről is meggyőződnek. Mindennek, ami gyári, vagy kötelező tartozékként meg és fel kell szerelve lennie a motoron, annak működnie is kell! Ami viszont nem eredeti, gyári, vagy esetleg utólagosan lett be- vagy felszerelve a motorra, arról minden esetben műbizonylat, jóváhagyás, illetve a beavatkozás mértékétől függően átalakítási engedély szükséges.
A fékhatás mérés vizsgálata egy kalibrált próbapadon történik, amely két-két lépésből áll. Először megmérik az első kerekek lefékezettségét, vagyis a blokkolást, majd a mérési program akár több lépcsőben is elosztva vizsgálja a fékerő ingadozását, ahol a féktárcsa és a fékdob ütését vizsgálja. Ennek maximális értéke, 30%- nál nem lehet nagyobb. Az első kerék vizsgálata után ugyanezt a folyamatot megismétlik a hátsó kerekeknél is.
Amennyiben mindent rendben találtak műszakilag, és megfelelt a motor a vonatkozó előírásoknak, rendeleteknek, újabb 2-évre megkapják a műszaki vizsga érvényeségét.
Mielőtt műszaki vizsgára viszik a motorkerékpárt, előtte mindenképpen érdemes egy teljes körű átvizsgálásra elvinni, nehogy bármilyen meglepetés érje önöket a vizsgaállomáson.