Műszaki vizsga feltételei

Egy gépjárművet általában mindennapi használatra vesznek az emberek. Éppen ezért ugyanúgy, mint minden más műszaki alapokon működő eszköz, elhasználódhat vagy meghibásodhat. Egy gépjármű esetében kiemelten fontos, hogy műszakilag tökéletesen működjön, hiszen nemcsak a kényelmüket, de a biztonságukat is garantálja a közlekedés alkalmával. A műszaki vizsga éppen ezért is kiemelten fontos egy gépjárműnél, ahogy a rendszeres szervizeltetés és karbantartás egyaránt. Egy új, nullkilométeres gépjármű esetében 4 évre kerül kiadásra a műszaki vizsga. Természetesen a gépjármű megfelelő működése érdekében fontos, hogy rendszeresen a kötelező szerviz időpontokra eljusson a gépjármű. Természetesen a kötelező műszaki vizsgáztatások között eltelő periódusok alatt is használják a gépjárművet, így az elhasználódás által egy meghibásodás bármikor bekövetkezhet. Mielőtt viszont műszaki vizsgára küldené autóját, minden esetben érdemes végiggondolni, hogy mikor volt a gépjármű legutoljára szervízben, és hogy a legutóbbi szerviz vagy vizsga óta milyen javítások, esetleg cserék voltak a gépjárművön, és milyen mértékben volt karbantartva az autójuk. Gondolják végig, hogy milyen lehet a műszaki állapota, a gépjármű korát és a megtett kilométereket is figyelembe véve. Abban az esetben, ha esetleg már a gépjármű életkora meghaladja a 15 – 20 évet vagy eléri a 150-200 ezer futott kilométert, akkor minden esetben számolnia kell azzal a ténnyel is, hogy a gépjármű koránál vagy a futott kilométerek számától függően előfordulhatnak javítást igénylő munkálatok. A gépjármű műszaki vizsgára történő alkalmassá tétele éppen ezért előfordulhat, hogy több időt vehet igénybe.  Mivel ezek csak az ellenőrzés alkalmával derülnek ki, így több munkálatot is igényelhetnek, ezért ezek időzítése nagyon fontos, és semmiképpen sem hagyható az utolsó pillanatokra.

A szervizek több évtizedes szakmai tapasztalata alapján egy 15. életévét meghaladó vagy intenzíven használt gépjármű esetében a műszaki vizsgáztatás érvényességének lejárta előtt, több hónappal javasolják már a tulajdonosoknak az előzetes állapotfelmérést. 

Az elvégzendő munkafolyamtok több területet is érinthetnek, amely csak abban az esetben derül ki, ha a gépjárművet elviszik egy előzetes felmérésre. A karosszéria, az alvázvédelem, a fényezés, vagy éppenséggel a kisebb motorikus hibák és annak járulékos munkafolyamatai is időt igényelnek. Azt is bele kell kalkulálni, hogy amennyiben több hibát észlelnek a gépjárművön, akkor a különböző munkafolyamatok nem biztos, hogy minden esetben egyszerre, párhuzamosan, egy időben elvégezhetők. Vannak munkálatok, amelyek időigényesebbek, mint a többi szerelési munka, így ezek időtartamával és esetenként még a szerviz, és a szerelők kapacitásával is egyeztetni kell. Érdemes lehet olyan szervízt vagy márkakereskedést felkeresni, ahol a műszaki vizsgáztatás mellett, elvállalják az előzetes állapotfelmérést, és amennyiben szükséges, abban az esetben a javítást is megoldják a műszaki vizsga érvényeségének a lejárta előtt, így garantálva a gépjármű sikeres műszaki felkészítését és a sikeres vizsgáztatást egyaránt.

Minden Magyarországon forgalomban lévő gépjármű elsődleges feltétele, hogy sikeres műszaki vizsgával rendelkezzen. A műszaki vizsga alapfeltétele, hogy a gépjármű az éppen érvényes és hatályos jogszabályoknak, és a minimum feltételeknek megfeleljen. Az alábbiakban felsoroljuk azokat a legfontosabb szempontokat, amelyeket alapján érdemes lehet egy előzetes állapotfelméréssel leellenőriztetni a gépjárművet, mielőtt műszaki vizsgára viszik az autójukat.

A műszaki vizsgára jelentkezés alkalmával a gépjármű tulajdonosa felelősséggel tartozik a gépjárműve típusára jellemző alapfelszereltségek, valamint az utólag beszerelt kiegészítők funkciós alkatrészek hibátlan működéséért. Nézzünk meg néhány példát erre vonatkozóan:



– ködlámpa, biztonsági öv, fejtámlák, 7 személyes autóban 6, 7, ülés, működő képes zárak és reteszek, elektromosan állítható fényszórók, rendszámtábla megvilágító izzó, xenon fényszóró és mosó berendezése, valamint a xenon fényszóró automata magasság állító berendezése, eltávolítható vonóhoroggal ellátott autó esetén, a vonóhorognak is a rendeltetésének megfelelően, nyugalmi és vonatásra kész állapotban működőképesen a helyén kell lennie. A gépjárművek típusára jellemző minden alapfelszereltség és típusazonos extra felszereltség (megfelelési nyilatkozattal rendelkező) kapcsán, a biztonsági előírásokkal, illetve a műszaki vizsgáztatással kapcsolatos teljes információval, minden esteben segítségre lehet a gyártó- illetve a gyártó hivatalos márkaszervíze. Egy vizsgára történő felkészítés, átvizsgálás (csak az átvizsgálást tartalmazza, javítás nincs benne) általában a következőket tartalmazza: 

  • fékek és lengéscsillapítók vizsgálata, próbapadi mérések.
  • fékberendezések szerkezeti elemeinek vizsgálata, mint a féktömlők, a fékcsövek, és a fékrásegítő vizsgálata.
  • felfüggesztések vizsgálata, valamint futómű holtjáték vizsgálat, az ebből adódó hiba megállapítás.
  • kormányberendezés működésének teljeskörű vizsgálata.
  • átfogó kipufogórendszer vizsgálat.

A következőkben végig vesszük, hogy milyen fontos feltételeknek kell megfelelnie egy gépjárműnek a sikeres műszaki vizsgához.

Először is kezdjük a szélvédők, a hátsó és oldalüvegek állapotával. Ezen felületeken semmilyen repedés, sérülés nem lehet az üvegeken. Amennyiben szakszerűen javított felületet találnak, az általában megfelel. Az első szélvédőt nem lehet sötétíteni, ahogy a vezető és első utas oldali ablaküvegeket sem, viszont a hátsó oldalüvegezésnek 75%-ban legalább fényáteresztőnek kell lennie. Abban az esetben, ha a sötétítés gyárilag történt, természetesen minden rendben van, hiszen az eleve a szabályoknak megfelelő. Viszont amennyiben az üvegfelületek nem gyárilag sötétítettek, akkor minden alkalommal a szabványoknak megfelelő fényáteresztő képességet igazoló műbizonylatot kell felmutatni majd a vizsgán. Az ablaktörlőgumiknak épeknek kell lenniük, és az ablakmosó berendezéseknek is kifogástalanul kell működniük. Az ablakmosó folyadékot sem árt teljesen feltölteni.

Minden világító berendezésének működnie kell, legyen ez az autón kívül, mint a fényszórók, féklámpák, irányjelzők stb., vagy éppen a belső világító berendezések. A külső lámpaburák nem lehetnek sérültek, töröttek vagy repedtek. A világítás fényforrásai szabályosan fehér, az indexlámpa fénye pedig az előírásnak megfelelően sárga színűnek kell lennie. Azt fontos tudni, hogy xenon és led technológiás fényforrás beépítése utólagosan semmilyen módon nem engedélyezett. A fényszóróknak, ködlámpáknak, féklámpának és helyzetjelzőnek fényszórását érdemes ellenőrizni, beállítani.
Amennyiben a gépjármű gyárilag felszerelt Xenon izzókkal rendelkezik, abban az esetben az automata fényszóró magasság beállító, valamint a lámpamosó hibátlan működése kötelező.

A fékekről tudjuk, hogy életet menthetnek, ezért kiemelten fontos a fékberendezések tökéletes és hibátlan működése, éppen ezért az első és hátsó fékberendezések hatékonyságát ellenőrizni kell. Előfordulhat olyan helyzet, amikor a műszaki vizsga követelményeinek még megfelelőek a fékberendezések, viszont a sikeres vizsga után rövid időn belül már szerviz munkálatokat igényelnek, mivel a rendszeres használat által elkopnak ezek az alkatrészek. Ellenben még a műszaki vizsgán megfelelő értékeket produkálnak. Ilyenkor rövid időn belül bekapcsolhat a fékkopás jelző, amennyiben van ilyen a gépjármű felszereltségében. Az üzemi fékek esetében 20%, a rögzítő féknél pedig 30% lehet az eltérés a két kerék között. A fékerő ellenőrzésén túl az erőkifejtést is szükséges ellenőrizni (fékpedálra gyakorolt erő).

A futóművet is fontos megfelelően ellenőrizni, egy diagnosztikai vizsgálat megmutatja az esetlegesen felmerülő hibákat. A gömbfejek, a csapágyak, és a gumiágyak állapotának meg kell, hogy feleljenek a minimum feltételeknek, ahogy a futómű gumialkatrészeinek is, amelyeknek pontosan a helyükön kell lenniük, és semmiképpen sem lehetnek kopottak. Ha mégis, akkor természetesen cserélni kell őket.

A lengéscsillapítók feladata a futómű függőleges mozgásainak a csillapítása. Ezen kívül a közvetlen kapcsolatot biztosítja az autó kerekei és az úttest között. A lengéscsillapítók hatékonysága fontos, megvizsgálják a kapcsolat fenntartását az útfelülettel, hogy az előirt mértékben létre jön-e, és az is kiderül, hogy mennyi idő alatt állnak vissza a kerekek az alaphelyzetbe. Az olajszivárgás nem megengedett.

A kipufogórendszer állapotának az épsége, és hangja is fontos szempont. A kipufogórendszer sehol sem lehet megrongálódott vagy lyukas, de erősen korrodálódott, rozsdás sem. Nem hiányozhat belőle egyetlen elem sem, ha például egy átalakítás miatt hiányzik a hangtompító dob, az nem szabályos, nem fogadják el a műszaki vizsgán. Sport dob lehet felszerelhető, de csak szabályosan és persze a megfelelőséget igazoló iratokat kötelező bemutatni a vizsgán.

A karosszéria is elég kényes kérdés, hiszen egy korábban sérült vagy idősebb gépjármű esetében már fennállhat a rozsdásodás esete. Karambol, illetve egyéb sérülésekből, korrodálásból adódó jelentős elváltozások, állapotromlások éppen ezért nem lehetnek. Az utólag felszerelt alkatrészek esetében is csak műbizonylattal rendelkező kiegészítők az elfogadhatók. A gyári kialakítástól túlzottan eltérő állapot, okozhat elutasítást a műszaki vizsgán. Ezzel ellentétben viszont minden gyári elemnek az autón kell lennie, és annak is megfelelően rögzítve kell lennie. Ilyen például a hűtőrács, a lökhárítók, vagy amennyiben ködlámpa van a lökhárítóban, akkor annak kötelező működőképesnek is lennie. Fontos tudni, hogy a gallytörő rácsot kizárólag az M1G és az N1G kategóriába besorolt gépjárműveken engedélyezett, és az utólagos felszerelés esetében a forgalmi engedélyben a jóváhagyásnak szerepelni kell. 

A gumiabroncsok állapotát is meg kell vizsgálni, azok nem lehetnek sem kopottak, sérültek. A gumiabroncsok mélységének legkevesebb 1,6 mm mélységűnek kell lennie egy személygépkocsik esetében. Az is fontos, hogy a gumiabroncsoknak azonos szerkezetűnek kell lenniük az összes kerék esetében, és ezen kívül jellegbeli azonosságot is mutatniuk kell tengelyenként. Bizonyos autó típusoknál igazodni kell a gyártó által engedélyezett szerelési méretekhez.

A motor alkatrészeinek, valamint az erőátvitel elemeinek teljesen folyadék szivárgástól mentes állapotban kell működniük. A kormány rásegítő berendezés tökéletes működése előfeltétele a biztonságos kormányzás. Egy szivárgás a tömítéseknél nemcsak környezetvédelmi, de baleset biztonsági szempontból is jelentős veszélyforrást jelenthetnek. Hibás vagy szivárgó kormány berendezéssel a gépjármű alkalmatlanná válik a biztonságos közlekedésre.

A gépjármű belső terének is megfelelőnek kell lennie, és az utasok biztonságáért felelős alkatrészeknek épnek és működőképesnek kell lenniük. Az üléseknek biztonságosan rögzített állapotban kell lenniük, a gyári kialakításnak megfelelően, mozgathatónak, beállíthatónak kell lennie, minden gyárilag kialakított irányban. A fejtámlák biztonsági tartozékai egy gépjárműnek, ezért azok nem távolíthatók el, amely gépjárművekbe gyárilag lettek beépítve. Az összes biztonsági övnek be kell akadnia a megfelelő rögzítésbe, és használaton kívüli állapotnál pedig automatikusan vissza kell húzódnia a helyére. Az övfeszítő patronoknak működőképes állapotban kell lenniük, azokban az autókban, amelyekbe be van építve, hiszen ezek egy ütközés esetén védelmet biztosítanak. Ennek a rendszernek együttműködőnek kell lennie a légzsákok működésével. Egymás nélkül nem érvényesül a megfelelő balesetvédelem. A modernebb felszereltségű gépjárművek esetében az aktív-passzív biztonsági rendszerek működését a műszerfalon ellenőrző lámpák felügyelik. A gyújtás bekapcsolása alkalmával az izzók működése ellenőrizhető, a motor indítás után a hibamentes állapotot a kontrollámpák kikapcsolódással jelzik. Éppen ezért fontos ezeknek a jelzőberendezéseknek, lámpáknak a hibátlan működése is.

A műszaki vizsga feltételeinek érdemes megfelelni, előtte a gépjárművet leellenőriztetni, hogy amennyiben bármivel kapcsolatban hiányosság merülne fel, azt még időben, a vizsgáztatás előtt meg tudják javíttatni. Egy sikeres műszaki vizsga feltételei csak akkor teljesíthetők, ha az adott gépjármű az összes vizsgafeltételnek tökéletesen megfelel.

Nemcsak a gépjármű műszaki állapota, hanem az önök és a közlekedésben résztvevő többi személy biztonsága érdekében is fontos a műszaki vizsga.