Utánfutó műszaki vizsga

Egy újonnan forgalomba helyezett utánfutó természetesen alapból rendelkezik műszaki vizsgával. Az utánfutók és a könnyű pótkocsik az O1-es besorolást kapják a műszaki vizsgán. Az újonnan forgalomba helyezésnek is megvannak a költségei: 

  • Műszaki vizsgadíj típus bizonyítvánnyal 4 évre: 10.490.- adómentes
  • Műszaki vizsgadíj típusbizonyítvány nélkül 4 évre: 33.290.- adómentes
  • Okmányirodai költség 2500kg össztömegig: 26.500.- adómentes
  • Okmányirodai költség 2500kg össztömeg felett: 39.500.- adómentes
  • Okmányirodai költség cégeknek: 17.500.- adómentes
  • Műszaki vizsga ügyintézés: 6.000.-+ ÁFA
  • Okmányirodai ügyintézés: 6.000.-+ ÁFA

A forgalomba helyezéshez minden esetben szükségesek az alábbi dokumentumok. Magánszemély vásárlónál: Személyes adatok, és az adóazonosítószám. Amennyiben nem saját nevükben járnak el, akkor szükség van egy meghatalmazásra az ügyintézésre, valamint az Adás-vételi szerződésre, illetve a számlára a vásárlásról. Céges vásárlás esetében: Cégkivonat, aláírási címpéldány. Amennyiben nem saját nevükben járnak el, akkor szükség van egy meghatalmazásra az ügyintézésre, valamint az Adás-vételi szerződésre, illetve a számlára az utánfutóról. A forgalomba helyezést általában 5 munkanapra szokták vállalni. 

Az utánfutó átvételére természetesen a vontatásra alkalmas járművel kell megjelenni. A vontatásra alkalmasság feltételeiről a gépkocsivezetőnek minden esetben meg kell győződnie, hogy a közúti forgalomba a járműszerelvénnyel részt vehet e. Miután az átvétel megtörténik, mivel az utánfutón friss a vizsga, ezért minden bizonnyal minden működőképes rajta, de a világítást, a kapcsolási magasságot, azt, hogy a pótkocsi jól kapcsolódik e a vonógömbre, vagy, hogy a vonógömb nincs e megkopva, azt a gépjármű vezetőjének kell ellenőriznie, mielőtt elindul a forgalomba az utánfutóval. A figyelmetlenségből és az ellenőrzés elmulasztása miatt esetlegesen bekövetkezett balesetért a felelősség csak a gépjárművezetőt terheli. Azt is fontos tudni, hogy eltávolítható vonóhoroggal ellátott autó esetén, a vonóhorognak is a rendeltetésének megfelelően – nyugalmi- és vonatásra kész állapotban működőképesen – a helyén kell lennie.

Sokan gondolják úgy, hogy az utánfutójuk rendszeres használat után sem szorul karbantartásra, hiszen nincsenek olyan összetett mechanizmusok rajta, benne, mint például egy autó esetében. De mivel minden jármű életében elérkezik a pillanat amikor kénytelenek időt és pénzt szánni arra, hogy megőrizzék a későbbiekben az utánfutó, pótkocsi vagy trailer használhatóságát ezért fel kell készíteni a műszaki vizsgára a vontatmányt.

Az utánfutók vizsgáztatásánál fontos, hogy fékezett vagy fék nélküli az utánfutó. A fékezett utánfutók amúgy természetesen drágábbak, és több előnnyel is jár a használatuk egy féknélkülivel szemben. Viszont a vontatójármű fékeit kímélik, mivel a pótkocsi saját magát is fékezi és a féktávolság rövidebbé válik. Ellenben a féknélküli utánfutóknál kevesebb a meghibásodási lehetőség, így a vizsgán is kevesebb a hibalehetőség. A féknélküli utánfutók maximális össztömege nem lehet több 750 kilogrammnál, de már ezt a súlyt is sok kisebb autó sem vontathatja. Éppen ezért a vizsgáztatás során leellenőrzik a ráfutófékek és a rögzítőfékeket. Megnézik az összsúly terhelési elosztását, valamint a tengelyeket és a laprugókat is megvizsgálják. Az elektromos berendezéseknek és a világításnak is tökéletesen kell üzemelnie a sikeres vizsgához, hiszen az egyik legfontosabb része az utánfutónak a világítás. Mivel az utánfutó megpakolva sokszor teljes mértékben kitakarja a vontató autó hátsó világítását, ezért az utánfutón lévő helyzetjelző, index fék- és tolatólámpa ad megfelelő fényjelzést az utakon a vontatmány mögött haladó jármű számára. Világítás nélkül haladni szigorúan baleset veszélyes és ráadásul hatóságilag közúti bírsággal sújtható. Így a világítás tökéletes működése az egyik legfontosabb az utánfutóknál. Ezután megvizsgálják a vonófejet és annak alkatrészeit. Az utánfutó felniket, valamint a gumik állapotát, épségét, a vázszerkezetet, és az utánfutó felépítményének állapotát is ellenőrzik. 

Az O1 besorolású utánfutók vagy könnyű pótkocsik ugyanúgy 4 évre kapják meg az első forgalomba helyezést követően a műszaki vizsga érvényességét, mint egy személygépkocsi, és ugyanúgy az első négy év után kétévente meg kell újítani ezt az érvényességet. Mivel viszont nincs benne motor, így károsanyag kibocsájtás sincs, ezért a környezetvédelmi vizsgálat díjat nem kell megfizetni, amit amúgy a hatósági ár tartalmaz.

Természetesen egy utánfutó esetében is nagyon fontos, hogy mielőtt vizsgáztatni viszik az utánfutójukat, előtte egy bevizsgálásra érdemes elvinni. Több olyan szervízt is találnak, ahol a felkészítés után a hivatalos műszaki vizsgáztatást is elvégzik.